-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:36671 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

ولايت فقيه را با دليلي ساده و قابل فهم براي همگان اثبات كنيد .
بـيـان دليلي روشن براي اثبات ولايت فقيه كه براي همگان قابل فهم باشد مقدمه اي رالازم دارد ;نـيـازمـنـديـهاي قانون ( تفسير - تطبيق - اجرا )خداي متعال براي اداره جامعه احكامي را نازل فـرمـوده كـه در بسياري از موارد نيازبه شخصي دارد كه آنها را تفسير و تبيين كند همانطور كه تـمام قوانين دنياچنين اند , گو اينكه تلاش قانونگذاران اين بوده كه آنها را روشن بيان كنند ولي به علت ويژگي ها و نارسايي هاي زبان , گاه مقررات نياز به تفسير دارند . افـزون بر اين براي تطبيق احكام بر مصاديق و موارد آنها نيز گاه ابهاماتي وجوددارد ; يعني اينكه آيـا فلان حادثه خاص , مصداقي از اين قانون خاص است , يامصداقي از قانون ديگر , اين امر مشكل ديگري در راه اجراي قانون است كه در تمام قوانين دنيا وجود دارد . پس از تفسير قانون و تعيين مصداق آن , نوبت به اجرا مي رسد . هـر قـانـونـي نياز به مجري دارد براي اداره يك جامعه بر اساس احكام و قوانيني خاص بايد فرد يا افرادي باشند كه بتوانند اين سه مسئوليت را به عهده بگيرند . شـايسته ترين مجري احكام اسلام روشن است بهترين فرد براي اجراي احكام و قوانين اسلام كسي اسـت كه در هر سه موردايده آل باشد ; يعني بهترين قانون شناس , بهترين مفسر و بهترين مجري بـاشـد , كه هيچ انگيزه اي براي تخلف نداشته باشد و هيچ اشتباهي در فهم و تفسير و اجراي قانون براي او پيش نيايد . در فرهنگ ما , چنين خصوصيتي ( عصمت ) نام دارد , وبا وجود معصوم , او بر تمام افراد ديگر - به حكم عقل - براي اجراي قانون اولويت دارد . در جـوامـع بزرگ كه يك شخص نمي تواند اداره تمام امور را به عهده بگيرد ,چنين فردي بايد در راس هرم قدرت باشد و تمامي مديران بايد با نظارت و ولايت اوامور را به عهده گيرند و به انجام رسانند . بـرترين مصداق معصوم , رسول اكرم صلي اللّه عليه و آله است كه در عاليترين مراحل اخلاقي قرار دارد و به اجماع و اتفاق نظر همه فرقه هاي اسلامي معصوم است . به عقيده ما شيعيان , پس از پيامبر اكرم صلي اللّه عليه و آله امامان معصوم عليهم السلام قرار دارند كه داراي ويژگي عصمت اند . پس تا امامان معصوم باشند اين ايده آل وجود دارد و نوبت به غير آنان نمي رسد ,اما در زمان غيبت كـه عـملا چنين ايده آلي در ميان ما نيست و نمي توانيم با او مرتبطباشيم تا از حكومتش بهره مند گـرديـم , بايد چه كنيم ؟در اين زمينه آيات و رواياتي وجود دارد كه تكليف ما را روشن مي كند , ولـي چـون مـادرصـدد بـيـان دلـيـل سـاده اي هستيم , فقط از خرد خوانندگان محترم كمك مـي گـيريم ومي پرسيم چه بايد كرد ؟ بدون ترديد اگر ايده آل را معصومان عليهم السلام بدانيم ,عقل مي گويد : در عصر غيبت كسي بايد در راس هرم قدرت باشد كه از هر جهت به امام معصوم شـبـيه تر است ; يعني در دين شناسي , تقوا و صلاحيت براي اجراي احكام وقوانين اسلام , بهترين باشد . وقـتـي كه جامعه نمي تواند بدون حكومت باشد و مادسترسي به امام معصوم نداريم , بايد به سراغ كسي برويم كه كمترين فاصله را بااو دارد ; كسي كه شناختش از اسلام , از ديگران بيشتر و عدالت و تـقـوايـش از هـمـه بالاتر و براي اجراي احكام و قوانين اسلام , مناسبترين فرد باشد , اين صفات درولي فقيه تجلي مي كند . در امـور ديگر نيز روش عموم مردم همين است كه ابتداء نزدبهترين متخصص مي روند ليكن اگر دسـتـرسـي بـه بـهترين ممكن نبود , به كساني رجوع مي كنند كه در تخصص و ويژگيها به فرد ايده آل نزديكتر باشند . ولايـت فـقيه معنايي جز رجوع به اسلام شناس عادلي كه از ديگران به امام معصوم نزديكتر است , ندارد .

پرسشها و پاسخها
مصباح يزدي - محمد تقي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.